lørdag 23. juni 2012

Yes, we can!

Da har vi gjennomført en test-tur til Aurevann.

Dagen igår startet med at jeg oppdaget at turbuksa jeg kjøpte for under en uke siden var satt ned 400 kroner. Siden xxl opererer med 30 dagers prisgaranti svingte jeg innom der etter jobb med kvitteringen og hentet ut de 400 kronene. Samtidig benyttet jeg anledningen til å stille de siste, dumme spørsmålene om rødspritkjøkken. Den ansatte lo ikke av meg, bare berolig meg om at "neida, det sier ikke "poff" når du setter fyrstikken borttil spriten. Det er ikke sikkert du ser at det brenner engang, som en test kan du holde en ny fyrstikk over og se om den antenner. Det er ikke gass fra spriten, derfor blir det ikke noe "poff"."

Deretter pakket vi sekkene våre og kløvsekken til Buffy. Jeg bestemte meg for ikke å holde igjen på noe. Det skulle være testtur, og vi skulle ikke langt, så det ville ikke være krise med litt for mye bagasje. Dette er turen vi skal lære av til en annen gang.



Utfordringer:

Bære tungt: Jeg så for meg at jeg ville bli skikkelig sliten av å bære stor sekk, for det har jeg aldri hatt med på tur. men det gikk overraskende bra. Været var også passe; varmt med litt skyer.

Finne veien: Vi gikk først til Breisjøen. Det er autostrada hele veien fra oss og jeg kunne veien dit utenat. Jeg hadde sett på lill-o-dilt kartet mitt at det kunne være det gikk en sti til Aurevann fra veien som går nord for Breisjøen. Vi fant både en sti og et skilt, og stien skulle være rødmerka hele veien til Aurevann. Vi fulgte også med på på gps'n på telefonen til min kjære, der kunne vi se om vi var sånn passe på rett vei eller ikke. Det var null problem å finne veien, vi kom rett på vannet. Så da er vi ikke helt håpløse med kartet, og veien var godt merka. Vi hadde tenkt å telte ved den nordligste putten forbi Aurevann, men da vi så dette:




så var det i grunnen godt nok for oss. Vi gikk til andre siden av vannet enn dit vi kom først, fant en flat fin plass langs vannet og lagde camp.

Sette opp telt:  Dette var neste FOR lett. Jeg hadde sett for meg en langvarig kamp med mye banning, men vi satte det enkelt opp på få minutter. Takket være ekstremt god bruksanvisning med fargekoder ("putt teltstanga med rød ende inn i hullet merket med rødt, den gule der det er merket gult"). Dette teltet var helt idiotsikkert, perfekt for meg! Og 4-mannstelt var IKKE for stort for 2 voksne og 2 hunder.


Bruke spritkjøkken: Etter at jeg ble beroliget på XXL var jeg ikke så nervøs lenger, men jeg skalv litt på hånda da jeg helte i spriten. Sølte litt på meg selv, men gikk og vasket meg i vannet før jeg tente fyrstikken. Det ble ikke noe "poff". Bare en liten flamme. Når vi satte panna vi skulle steke pølsene i oppå var det heller ingen åpen flamme som kunne antenne skogen rundt. Spritkjøkkenet sto dessuten på en stor flat stein ved vannet, og skogen var ikke spesielt tørr. Det føltes veldig trygt. Jeg vil si at det har vært veldig mye skumlere de gangene jeg har tent opp en engangsgrill!
Jeg fylte på litt over halve med sprit, da brant det vel en 20 minutter, tenker jeg. Vi grilla både pølser og kokte vann til rett-i-koppen suppe. Det eneste som var litt ubehaglig var at jeg ikke kunne kontrollere når den skulle slukke, jeg måtte bare vente til den hadde brent ut.


Det var rett og slett et øyeblikk av lykke mens vi spiste, nøt utsikten og så på fisken hoppe OVER vannet (jeg tuller ikke, min kjære filma det).



Men så kom invasjonen. Ikke av andre turgåere som forstyrret skogens fred og ro og forsøplet vannet. Men knotten. Det sto en sky av knott rundt hodene til alle fire. Vi måtte være i konstant bevegelse eller få knott inn alle kroppsåpninger.
Lærdom nummer 1: Myggspray holder myggen unna, men knotten driter i det.
Note to self: Finn ut hva som hjelper mot knott.

Det var ikke annet å gjøre enn å rømme inn i teltet etter maten. Det var hvertfall en festning mot knott, jeg så ikke en eneste.

Sove i telt: Lærdom nummer 2: Liggeunderlagene våres er ikke til å ligge på, de er torturinstrumenter fra middelalderen. Å ligge rett på bakken ville vært bedre!
Note to self: kjøp bedre liggeunderlag.
Lærdom nummer 3: Nei, det holder ikke å bruke buksa som pute.
Note to self: pakk en liten pute så sover du bedre.
Lærdom nummer 4: Gamle 12-årige frøken-hunder vil ha hotellrom, ikke telt. Buffy sa ikke et ord, men sov rolig gjennom hele natta. Frøya ville absolutt ikke være i teltet. Hun pep og prøvde å finne utgangen. Tilslutt åpnet jeg soveposen og brukte den som dyne så jeg kunne dele med henne. Det ble trangt og undøvendig kaldt, og jeg kunne bare ligge i èn stilling. Det var ikke en god stilling. Hvertfall ikke i 7 timer i strekk.
Note to self: Pakk med eget pledd til primadonnaen. Frøya, ikke meg.
Lærdom nummer 5: Etterhvert ble det også klart at Aurevann er ikke spesielt langt fra sivilisasjonen. Vi kunne høre mopeder som ruste med motoren, og vi kan fortelle hvem som hadde nachspiel på Romsås.
Note to self: neste gang går vi mye lenger før vi lager en camp.

Klokken 7 morgenen etter startet dagen. Eller da ga vi opp å sove mer. Da hadde vi hatt regn i løpet av natta, men vi var like tørre! Jeg heier på teltet vårt. Min tidligere erfaring fra telt og regn er fra Roskilde. Da våknet jeg med beina i en dam innendørs, og måtte lense teltet med en plastkopp.

Litt klamt var det, skoa føltes våte ut da vi tok de på, men det gikk fort over.
Da det var mørke truende skyer overalt pakket vi sammen og bega oss hjemover. Vi gikk i høy lyng, men de vannavstøtende buksene fungerer, de holdt meg tørr.
Lærdom nummer 6:Vi fantaserte om god hjemme-frokost, vi hadde tatt med litt for lite mat.




Lærdom nummer 7: Ta med tomme poser til å ha søppel og møkkete/sotet ting i.

Lærdom nummer 8:  Grunnen til de dårlige bildene i bloggen er at jeg hadde lekt med ISO-knappen noen dager før. Sto på 1600 og oppdaget det ikke før jeg kom hjem og fikk spurt en foto-kyndig venn hva problemet kunne skyldes. Men da har jeg lært det og.

Alt i alt var det en veldig vellykka test-tur. Det gikk stort sett  bra; vi fant veien,  utstyret fungerte, vi håndterte det meste. Hadde ikke pakket for mye eller glemt veldig essensielle ting hjemme. Og vi har en liten liste med forbedringer vi kan gjøre til neste gang:

1. Nye liggeunderlag
2. Pute
3. Pledd til Frøya
4. Knottfjerner
5. Poser til søppel og våte/møkkete ting
6. Dra lenger vekk fra sivilisasjonen
7. Mer mat.
8. Ikke lek med kameraet!

Men helt tilslutt: Så små Kvikk Lunsj har blitt! Fikk helt sjokk da jeg kjøpte to til turen. Så nesten ut som om det bare var 3 rader i stedet for 4. Og prisen har sikkert IKKE gått ned. Liker det ikke.

8 kommentarer:

  1. Hehe, høres ut som dere har hatt en fin tur. Det eneste jeg har funnet som hjelper mot knott er vind... Ellers kan jeg anbefale et jervehi til Dronninga, det fungerer supert når de først skjønner at de skal holde seg oppe i posen. Gikk nokså fort for Kiki sin del. http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=12379

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror nok Frøya hadde tatt poenget med en gang, siden hun alltid tuller seg helt inn i et pledd (hodet og alt) før hun kan sove ;) Takk for tipset. :)

      Knotte-helvete...vi får finne en camp med litt vind neste gang da hehe. Er jo kjekt å kunne være litt utenfor teltet mens det er lyst.

      Slett
    2. Aslan har også en sånn posesak, veldig kjekk! :D

      Slett
    3. Men Frøya tuller seg gjerne inn i sitt eget pledd også vil jeg tro, jeg ender nok foreløpig med å ta med det heller enn å gå helt overstyr på ekstrautstyrsfronten, selv om det alltid er fristende. ;)

      Slett
  2. Jeg holder meg langt unna vannet på kveldstid om sommeren...jeg er nemlig oppvokst i knottland, og ville ALDRI satt opp camp rett ved vannet ;-) Liggeunderlagene våre er heller ikke gode nok, merket jeg under Marka24. Bloggen din får meg til å glede meg enda mer til uke 28! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Proft. Jeg tenkte mer: "Klart vi skal ligge ved vannet; pen utsikt og greier!" :D
      Og det var det jo, de gangene jeg skimtet vannet gjennom knott-tåka ;)

      Salg på XXL i morra. Blir nye liggeunderlag på oss da.

      Slett
    2. Salg er gull! :D

      Det høres idyllisk ut å campe ved vannet, men jeg har lært den harde veien ;-)

      Slett
  3. Samtidig så er det ofte litt mer trekk ved vannet og det skal ikke rare vinden til før du ikke merker knotten i det hele tatt! Jeg oppdaget feks at dte var helt sinnsykt mye knott ved et av mine favoritt vann på sunnmøre etter ca 4år. Det hadde bare aldri vært vindstille før, hehe

    SvarSlett