lørdag 23. juni 2012

Yes we can! del 2



Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det her, men foreløpig lager jeg en del 2 av innlegget "Yes, we can". Jeg får gode tips av folk som leser bloggen i forhold til utstyr, men tipsene kommer på Facebook og da får ikke alle lesere av bloggen med seg de gode tipsene. Ikke at det nødvendigvis er noen andre enn mine venner på Facebook som leser bloggen, men for ordens skyld....
kanskje tipsene kan legges inn under "kommentarer" i stedet for på Facebook? Bare en tanke... :)

Foreløpig har jeg blitt tipset om:

-Man kan både skru ned flammen og slokke den på et spritkjøkken med et eget lokk. Men det er hvis man kjøper et mer fancy enn vi har gjort, for et slikt lokk følger ikke med på vårt. Anbefaler derfor ikke det vi kjøpte på Clas Ohlsson til en billig penge, men vi får leve med det. Stekepannen som fulgte med ble dessuten veldig svart inni, og vi får det ikke vekk igjen. Ser ikke spesielt delikat ut.
Se der, da slipper dere å kjøpe feil spritkjøkken, takket være meg. :)

-Knottmiddel ser ikke ut til å finnes, med unntak av noen rådyre maskiner som man må ha satt opp en 9-10 dager i forveien for at skal virke.Eller hvis man kjøper myggmiddel i Sverige, antagelig et som ikke er tillatt i Norge.

-Avispapir i skoa gjør så man slipper å sette føttene i klamme sko om morgenen.

-Det fins soveposer med integrert oppblåsbar pute i: Ajungilak Igloo Air Comfort

-Oppblåsbar pute med trekk som kan vaskes jeg har fått anbefalt:  EagleCreek

-Jeg har også begynt å se på oppblåsbare liggeunderlag og lest noen tester. Så får vi se hvor vi ender.

5 kommentarer:

  1. Det er nok ikke allverden man kan forvente for 169 kr, hihi. Vi skal bare koke vann, så det holder til det bruket hvertfall :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada absolutt. Samme her egentlig. Man får bare litt mer følelse av kontroll når man kan dempe flammen, og ikke minst få den til å slukke når man vil. Men for all del, den duger greit nok. :)

      Slett
    2. Jepp, ser den :-) Vi skal sette opp camp, og ta utflukter fra teltet uten sekker :-) Så vi slipper hvertfall å være avhengig av å ta den med videre, og vente til den er klar.

      Slett
  2. det er vel bare å ta med noe i metall som dere kan legge over for å kvele flammen? Lokket på en hermetikkboks hvis man har klart å banke det helt rett eller noe... Jeg hold en gang på å sette fyr på hele flåten på et oppdrettsanlegg med en rødspritbrenner som velta, var litt svett i noen minutter der!! Holder meg til gass om ikke kan søle ut over stort område og brenne etter det, hehe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ai da! Å velte rødspritbrenneren er den store skrekken.... Har lest at mange ulykker skjer på den måten. Men jeg har gass-angst også. Redd for lekkasjer, samt at en brannmann på et brannvernkurs jeg gikk en gang viste hva som skjer hvis man hiver den minste boksen med primus-gass på ilden. Den eksplosjonen kommer jeg aldri til å glemme....

      Ja på neste tur skal jeg finne en måte å kvele flammen på, det er målet. :)

      Slett