lørdag 16. juni 2012

Tur-utstyr

Nyeste tur-erfaringer:

I dag var den store dagen kommet: jeg skulle kjøpe teltet jeg hadde valgt ut på internett. Google er nemlig min aller beste venn når det kommer til ting jeg ikke vet. Så jeg har lest telt-tester og sjekka nettbutikker i flere uker. Valget falt tilslutt på dette: http://www.xxl.no/villmarksliv/telt/4-manns-telt/fjellheimen-4-camp-2011-telt-1072618



Årsak: Det scoret bra på tester, var lett å bære, god plass i fortelt og ble anbefalt av noen jeg kjenner som allerede har teltet i marka opptil flere ganger; altså en ekspert!
Jeg ønsket 4-manns fordi vi er 2 voksne og 2 hunder som skal bo i det. Min erfaring med telt er fra et 2-mannstelt jeg hadde med på Roskilde. Det lærte meg at 2-manns egentlig betyr 1-manns hvis man har et ørlite behov for komfort når man sover. Dessuten ser jeg for meg at det kan være kjekt med god plass innendørs hvis det skulle bli regn. Kan være greit å kunne sitte oppreist i det minste.
Men et stort TUNGT telt er uaktuelt, for en skikkelig dødare for gjentakelse av telttur er jo om det vi husker er hvor hinsides tungt det var å gå med teltet i sekken! Det skal være kos, ikke pes.
Derfor var min skuffelse stor da det ikke veide 3,2 som de reklamerte med på nettsiden til XXL, men 3,75. Lite sett i andre sammenhenger, mye når man skal pakke en sekk. Men teltet ble kjøpt.

Den andre tingen jeg kjøpte inn var spritkjøkken. Er det et stormkjøkken? Er en primus et stormkjøkken? Hva er en primus? Er det egentlig bare et merke? Et stormkjøkken-merke? Jeg har lett for å gå meg vill i betegnelsene. Aaaanyways, jeg endte med å kjøpe dette: http://www.clasohlson.com/no/SAsaklitt-spritkj%C3%B8kken/Pr343320000


Årsak: Det var billig og veide bare 600 gram. Der fikk jeg tatt inn igjen litt for den ekstra tyngden på teltet. Jeg hadde egentlig sett på noen dyrere merker på xxl. De så bedre ut også og hadde en søt liten kaffekanne i tillegg. Men jeg bestemte meg for at jeg ikke skal være helt opphengt i det mest fancy utstyret, dette må da være mer enn bra nok! Kaffevannet kan kokes i en av kjelene.
På vei til kassa innså jeg at jeg ikke ante hva slags sprit man bruker i et sprikjøkken. Spurte mannen i kassa, som heller ikke visste. Googlet problemstillingen og oppdaget at det varierer visst fra type til type; tennvæske, rødsprit, parafin, lampeolje, bensin..you name it. På nettsidene til Clas Ohlsson sto det T-rød, så ved hjelp av det og en mail til en venn med det samme turkjøkkenet (jada, enda en betegnelse) fikk jeg bekreftet at rødsprit er korrekt.
Egentlig tør jeg ikke bruke turkjøkken. Alt med ild eller gass skremmer livet av meg! Jeg er sikker på at jeg kommer til å brenne ned skogen, teltet og/eller meg selv. Men nå har jeg lest bruksanvisningen 100 ganger, satt opp kjøkkenet i stua hjemme og googlet hva som kan gå galt og pugget det. Jeg har forstått det sånn at så lenge jeg
A)ikke heller i mer rødsprit mens den er en liten antydning av varm
B)ikke sparker til den så den velter
C)setter den på stein, ved vann og har en flaske med vann ved siden av
D)ikke går bananas med rødspritflaska og heller over meg selv eller andre og deretter tenner på
så skal dette være idiotsikkert.

Nuvel.

For kosen og motivasjonens skyld unnet jeg meg også en Helly Hansen vannavstøtende sommerturbukse, en fleecetrøye fra Stormberg og en tur-shorts. Ingenting motiverer meg mer til tur enn å ha utstyret i orden! Jeg skal ikke engang begynne å ramse opp alt utstyret jeg har til hundene i form av kløvsekker, seler, langliner, bærbare vannskåler m.m. Men det er viktig for meg! Det er endel av planleggingen, og jeg koser meg med det. Men man MÅ ikke ha det for å kunne dra på tur. Bare så det er sagt. Jeg kunne bare lagd en gapahuk under et tre og sovet med en HM-trøye på meg. Men jeg hadde ikke syns det var like stas. Men det går an!

Som den perfekte avslutning fikk jeg noen gode teltleir-tips av min allerede erfarne teltliv-venn. Ikke altfor langt hjemmefra, på et sted uten en strøm av andre turgåere som kan bevitne vår første smak av en slags villmarksliv. Som skjer neste gang vi har fri og sola skinner. For vi skal ikke drepe drømmen ved å telte i plaskregn! Neida, det skal bare være kos.  Famous last words....?

1 kommentar:

  1. Google er en fin ting, da krysser jeg fingrene for sol snart.

    SvarSlett